groep4-neemt-de-boot-naar-ijsland.reismee.nl

Akureyri

Na een lange misselijkmakende zeedag bereikten we Akureyri. Om 9.00 legde de boot aan en toen Bert naar het autoverhuurkantoor ging was de rij daar zo groot dat we eerst maar besloten te gaan eten. Een uurtje later waren onze maagjes gevuld en de rij een stuk korter. We hadden de auto al in nederland geregeld maar er waren dus meer mensen op dat idee gekomen. Ze rijden hier rechts dus geen probleem en Gea had al een route uitgestippeld en Eric de tomtom meegenomen dus geen centje pijn... alleen die ijslandse namen goed te spellen... Dat er geen bomen op Ijsland staan is een fabeltje, hier in de buurt nog heel wat gezien. Eerst reden we naar de Godafoss watervallen, niet zo hoog ,plm 12 meter, maar wel breed, 30 of zo. Netjes een parkeerplaats er bij aangelegd en we konden er zo heenlopen. Leuk. Na deze stop nog even een foto moment bij een klein meertje en later ook nog bij Dimmurborgir,een lavaveld met hoge lavaformaties welke aan een kasteelruïne doen denken. Vandaar de naam: geestenburcht. We reden langs de rivier de Laxá maar zijn niet gestopt om vogels te spotten. Toen richting de wellness Jarobodin in de stijl van het bekendere Blue Lagoon maar dan minder toeristisch. Heerlijk gebadderd in het zwavelhoudende water! Toen weer terug door het mooie landschap wat ons toch wel een beetje aan noord Noorwegen , de afgeronde bergen,en Finland , het vele water, doet denken.